22 aug 2018

Werkplezier verhogen? Werk-privé balans is de meest bepalende factor voor werkplezier

Werk-privé balans meest bepalend voor werkplezier

Een goede balans tussen werk en privé is de meest bepalende factor voor plezier in het werk. Dat geeft ruim een kwart van de werknemers als antwoord in de RAET HR Benchmark 2018. Met deze voorkeur zetten ze leidinggevenden op het verkeerde been. Die benoemen betekenisvol werk namelijk als de belangrijkste geluksfactor voor werknemers.

Het werkplezier op jouw werkvloer verhogen? Scolea heeft de belangrijkste resultaten uit het onderzoek op een rij gezet:

Bied je medewerkers genoeg ruimte buiten werktijd, genoeg geld en leuke collega’s

In de werkplezier-top 3 van werknemers staat werk-privé balans naast beloning & arbeidsvoorwaarden en leuke collega’s. Betekenisvol werk wordt door de helft van de werknemers in hun top 3 gezet.

Betekenisvol werk = meer werkplezier

Ook bestuurders en HR-professionals werd gevraagd om aan te geven waar werknemers in hun ogen het meeste werkplezier aan ontlenen. Meer dan de helft van de bestuurders noemt betekenisvol werk als de meest bepalende factor voor werkplezier en ook HR-professionals zetten dit aspect het vaakst op de eerste plek.

Met name bestuurders geven de werk-privé balans een lagere plaats in de rangorde. Leuke collega’s wordt door zowel bestuurders als HR-professionals fors minder vaak in de top 3 gezet dan door de medewerkers zelf.

Andere randvoorwaarden ook belangrijk, maar lagere prioriteit

Feedback & erkenning, vertrouwen in de organisatie en autonomie & meedoen in de besluitvorming worden door medewerkers maar half zo vaak (of nog minder) in hun werkplezier-top 3 gezet dan door HR-professionals en bestuurders. Zonder twijfel vinden ook medewerkers dit belangrijke randvoorwaarden voor werkplezier, maar ze geven het een veel lagere prioriteit.

Maatschappelijke druk wordt meer voelbaar op de werkvloer?

De uitkomsten lijken er op te wijzen dat de maatschappelijke nadruk op zelfredzaamheid en participatie in toenemende mate ook op de werkvloer gevoeld wordt. Onder meer (mantel)zorgtaken en financiële zorgen kunnen een zware wissel trekken op medewerkers en leiden tot stressgerelateerd verzuim. Wanneer leidinggevenden en HR-professionals voldoende zicht hebben op de privé-situatie van hun medewerkers kan hier zo goed mogelijk op geanticipeerd worden. Het bevestigt het belang van open communicatie en een goed gesprek – en dat kan soms ook prima informeel bij de koffieautomaat.

Nuttige check: wat is de werkplezier-top 3 in jouw organisatie?

HR-professionals, bestuurders en leidinggevenden kunnen dit onderzoek als interessante benchmark gebruiken voor hun eigen organisatie. Hoe ziet de werkplezier-top 3 van hun eigen medewerkers eruit? En vooral: hadden ze deze uitkomst zelf ook zo ingeschat?

Over het onderzoek
De RAET HR Benchmark 2018 inventariseert actuele HR-trends in een online onderzoek. Zo’n 1400 medewerkers in loondienst, 400 zzp’ers, 600 HR-professionals en 100 bestuurders uit verschillende sectoren werkten er aan mee.

Duurzame inzetbaarheid en verzuim

Is ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid of re-integratie jouw vakgebied?

Tijdens de inhoudelijk ontbijtsessie voor Casemanagers vertellen onze ervaren vakspecialisten over hun (toekomst)visie op het vak van de Casemanager. Daarnaast ga je met de docenten Jannet Mulder en Hans van den Berg aan de slag met een praktijkcase.

★ Geschikt voor toekomstige Casemanagers én huidige Casemanagers ★

→ Meld je vrijblijvend aan voor het ochtendprogramma op vrijdag

Hans Lankhaar verzuimexpert

Woensdag 22 augustus 2018
Auteur: Hans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding Casemanager