19 mrt 2020

Tips zodat jouw medewerkers gezond thuiswerken

Tips zodat jouw medewerkers gezond thuiswerken

Wie gezond is, mag dankbaar zijn. Dat is natuurlijk altijd zo, maar ten tijde van het coronavirus voelen we het extra. Toch zijn we niet allemaal even ervaren in het thuiswerken en daarom kunnen gezondheidsklachten bij medewerkers op de loer liggen. Laten we dat voorkomen door middel van het toepassen van de volgende tips voor gezond thuiswerken.

Thuiswerken biedt uitdagingen, maar gelukkig ook kansen. Volgens bedrijfsarts Ernst Jurgens (HumanCapitalCare) blijkt dat tweederde van de werknemers het idee heeft dat ze thuis productiever zijn. Ernst: ‘Ze worden minder vaak gestoord, hebben weinig last van kantoorpolitiek en ervaren niet de stress van files of volle treinen. En hopelijk lukt het ons met zijn allen om op deze manier het virus in te dammen.’

Lees ook:
>> Investeer in gezonde werknemers
>> Een goede werksfeer stimuleren, levert gezondere medewerkers op

Laat medewerkers gezond thuiswerken door dit te stimuleren:

#1 Houd gewone werktijden aan

Chaos ligt misschien op de loer wanneer je medewerkers ineens alleen moeten functioneren en geen collega’s om zich heen hebben (en misschien zelfs schoolgaande kinderen thuis hebt zitten). Zorg er daarom voor dat je jouw medewerkers stimuleert om zoveel mogelijk ‘gewone’ werkdagen en -tijden aanhoudt. Die structuur zorgt ervoor dat ze hun weg in het thuiswerken ook gemakkelijker gaan vinden.

  • Start de dag dus gewoon met douchen en aankleden, net zoals bij een normale werkdag;
  • En geef goed grenzen aan wanneer het gaat om familieleden in huis. Zorg er bijvoorbeeld voor dat er tussen bepaalde tijden rustig – en geconcentreerd – gewerkt kan worden.

#2 Creëer een aparte werkplek

In de ideale wereld is er een aparte kamer beschikbaar waarin gewerkt kan worden. Een plek waar de deur dicht getrokken kan worden wanneer er geconcentreerd gewerkt moet worden en die verlaten kan worden wanneer het tijd is voor ontspanning.

‘Als er geen duidelijk scheiding tussen werk en ontspanning bestaat, loop je het risico dat de ontspanning er juist bij in gaat schieten.’ Volgens arbeidspsycholoog Jan Machek is daarom de slaapkamer de slechtst denkbare werkplek: ‘Als je dan naar bed gaat, is er een grote kans dat je aan je werkt denkt en liggen er slaapklachten op de loer.’ Heb je geen aparte werkruimte beschikbaar? Creëer dan een hoekje in de woonkamer dat speciaal voor werk wordt ingericht.

Let op! Zorg er daarnaast voor dat de werkplek genoeg daglicht heeft, dat kan door middel van natuurlijk licht (maar kijk liever niet tegen het licht in) of via een daglichtlamp. En gebruik een goede koptelefoon om je te kunnen afsluiten van omgevingsgeluiden (helemaal wanneer er schoolgaande kinderen thuis zitten).

#3 Let op een goede werkhouding

Als er al een aparte plek vrijgemaakt kan worden in huis, dan moet deze plek eigenlijk ook nog ergonomisch verantwoord zijn. Het kan goed zijn dat er maar beperkte middelen beschikbaar zijn, maar waar het kan, let dan op de volgende dingen:

  • Gebruik een los toetsenbord;
  • Je bovenbenen moeten bij het zitten horizontaal zijn. Zet eventueel je voeten op een doos of een kratje en/of zit op een paar kussens;
  • Blijf rechtop zitten, tegen je stoelleuning aan. De rugleuning van de stoel moet goed steun bieden, vooral onderin de rug;
  • Je armen moeten ontspannen op de leuningen rusten. Gebruik anders kussens om op tafelhoogte te komen met je armen;
  • Schuif je stoel goed aan, zodat je polsen net op het bureau liggen, met je handen onder het toetsenbord;
  • Het beeldscherm moet ongeveer op armlengte van je af staan, iets onder ooghoogte. Zet je laptop daarom op een standaard, of desnoods op een stapel boeken.

#4 Blijf met elkaar communiceren

Wanneer thuiswerken net een beetje normaal gaat voelen, begint er een gevoel van eenzaamheid te ontstaan. In het begin hadden teamleden veel contact onderling, maar nu lijkt iedereen wat meer op afstand. En daarmee zakt de motivatie en daarmee ook de productiviteit. Blijf dus met elkaar communiceren en houd zo de sfeer goed!

  • Communiceer dagelijks met elkaar. En niet alleen via de mail, maar pak de telefoon of ga liever zelfs videobellen;
  • Probeer het teamgevoel erin te houden door bijvoorbeeld videobellend een koffiepauze in te lassen of de vrijdagmiddagborrel te doen.

#5 Blijf in beweging

Er is een grote kans dat de werkplek thuis niet meteen aan alle ergonomische adviezen voldoet. Daarom is bewegen en daarmee het zorgen voor een goede doorbloeding extra belangrijk. Hier kunnen klachten mee voorkomen worden, doordat afvalstoffen goed worden weggevoerd.

  • Probeer niet gespannen te zitten;
  • Beweeg veel en sta vaak op;
  • Voer telefoongesprekken lopend (of staand);
  • Doe elk half uur een aantal oefeningen;
  • Doe tijdens het werken nek- en schouderoefeningen;
  • Wissel je werkplek af met een kwartiertje op de bank, zodat je schouders zich kunnen ontspannen.

#6 Zorg voor voldoende ontspanning

Het risico ligt op de loer dat medewerkers te weinig pauzes nemen en te lang gaan doorwerken. Helemaal wanneer alle sociale activiteiten – zoals tijdens de corona crisis – zijn afgelast. Stimuleer medewerkers dus ook om te zorgen voor ontspanning en deel actief manieren om dat te doen, wellicht zelfs gezamenlijk. Zo zijn er voor de avonduren ook mooie initiatieven ontstaan:

Bron: Arboned

Wil je ook bijdragen aan gezond thuiswerken?

Wil je mensen én bedrijven verder brengen wanneer ze te maken krijgen met een zieke werknemer, arbeidshandicap of een ongeval op de werkvloer? Tijdens de erkende Post HBO opleiding tot Arbeidsdeskundige staat de integrale visie voorop en is het jouw doel de balans te herstellen tussen de belasting én belastbaarheid van werknemers.

via EVC traject Arbeidsdeskundige worden

Datum: Donderdag 19 maart 2020
Auteur: Bert van den Berg, Oprichter Scolea en arbeidsdeskundige