Stage lopen als arbeidsdeskundige in opleiding, hoe pak je dat aan?
Stage lopen als arbeidsdeskundige in opleiding, hoe pak je dat aan?
Stage lopen als arbeidsdeskundige in opleiding is heel belangrijk voor de ontwikkeling van studenten. Je kunt nog zoveel leren binnen de opleiding, maar uiteindelijk moet je een arbeidsdeskundige in de praktijk bezig zien om het vak echt te kunnen leren. Soms is het organiseren van een goede stageplek nog niet zo eenvoudig en daarom geven we wat tips in dit artikel.
Update: er zijn nog meer creatieve stage oplossingen gevonden. Je vindt ze bij het complete rijtje tips in dit artikel!
Een van de studenten aan de opleiding tot Arbeidsdeskundige – Marja Verheijen – schreef over haar ervaringen op een stagedag het volgende: “Ik had een veelzijdige dag meegemaakt en allerlei kanten van het werk gezien. Met zo’n dag in het achterhoofd is het volgen van online lessen weer een stuk aangenamer. Ik weet nu nog beter waar ik het voor doe. Dank aan mijn stagebegeleider voor zijn uitleg, het was een superdag. Zo wil ik er nog wel eentje.”
Het regelen van een stage is volgens Marja vooral het inzetten van je netwerk, durven vragen en helder aangeven wat je wilt leren (en enthousiast zijn!). Hans Lankhaar (oprichter Scolea) is het daarmee eens, maar zag in corona-tijd dat het voor de meeste studenten veel moeilijker is geworden.
Hans: “Dat komt voornamelijk doordat arbeidsdeskundigen bijna niet meer op pad gaan, maar hun onderzoeken meestal digitaal doen. Bij die digitale onderzoeken is het lastig om een stagiair te laten meekijken, omdat de klant – die toch al moet wennen aan deze vorm van contact – dit vaak niet prettig vindt.”
Oproep stages arbeidsdeskundigen
Hans: “De confrontatie van onze studenten met de praktijk is heel belangrijk voor hun ontwikkeling. Wij proberen er zelf van alles aan te doen en hebben zelfs met alle opleiders geregeld dat de NVvA een oproep heeft gedaan aan haar leden om stagemogelijkheden te leveren. We zien dat dit helpt, maar dat uiteindelijk de meeste initiatieven toch vanuit de studenten zelf moeten komen. En dat lukt ze gelukkig!”
Op die oproep vanuit de NVvA werd gereageerd door Mieke Stuber, één van onze oud-studenten. Wij koppelden haar aan Martine van der Maas, een studente die in januari vorig jaar is gestart met haar opleiding. Martine zat volgens eigen zeggen in een behoorlijke dip bij haar opleiding tot Arbeidsdeskundige, omdat het maar niet lukte op een leuke en leerzame manier haar stagedagen in te vullen.
Meeluisteren met telefonische gesprekken
Martine: “Met het einde van de studie in zicht, wordt het toch wel een ding wanneer je nog bijna 10 stagedagen moet invullen. Heel dankbaar was ik dan ook voor de tip van Hans om contact op te nemen met Mieke. Nog dezelfde week heb ik telefonisch twee gesprekken van Mieke mogen meeluisteren.
Vooraf werd uiteraard aan de cliënt gevraagd of hij/zij er wel of geen bezwaar tegen had wanneer een collega zou meeluisteren. Met een simpele druk op de toets ‘voeg toe’ werd ik bij het gesprek gevoegd en kon ik uitgebreid aantekeningen maken en meeluisteren bij Mieke en haar cliënt ‘in actie’. Van beide gesprekken heb ik een ‘schaduw rapportage’ geschreven, wat voor mij heel leerzaam was en waar Mieke zelf ook weer blij mee was!
Inmiddels heb ik ook bij twee andere arbeidsdeskundigen de vraag gesteld om op deze zelfde ‘laagdrempelige’ manier invulling te kunnen geven aan mijn stage dagen. Nogmaals Hans, bedankt voor de tip! En Mieke, super bedankt, ik ben weer helemaal over mijn studie dip heen!”
Tips voor stages als arbeidsdeskundige in opleiding
Creatieve manieren om een stage te vinden:
- Studenten hebben bij een grote overheidsinstelling geregeld dat hun providers (bedrijfsartsen, re-integratiebedrijf) een digitale trainingsdag voor hun hele opleidingsgroep verzorgden. Dit is zo goed bevallen dat een student uit een volgende groep, die bij dezelfde overheidsinstelling werkt, dit ook gaat regelen voor zijn groep;
- Studenten die veel ervaring hebben met re-integratie, verzorgen samen met een paar collega’s een digitale stagedag voor hun hele groep;
- Een arbeidsdeskundige die werkt bij een verzekeraar heeft met hulp van Scolea een digitale stagedag ontwikkeld. Dit was heel dynamisch, met mooie video’s erbij etc. Er was zoveel belangstelling voor dat er inmiddels 5 dagen zijn gepland. Het onderwerp is de arbeidsdeskundige die werkzaam is binnen de werknemersverzekeringen als aanvulling op de wettelijke regelingen;
- Een commercieel arbeidskundig bureau heeft, in samenwerking met Janthony Wielink (oprichter van Enkwest), digitale workshops ontwikkeld over AOV en letselschade. Tegen een kleine vergoeding kunnen studenten daaraan deelnemen;
- In de tijd dat klassikale lessen evenwel mogelijk waren hebben arbeidsdeskundigen, op initiatief van onze studenten, hun ervaringen gedeeld met een hele studentengroep. Vooraf ontvingen studenten de nodige informatie ter voorbereiding. Wij hebben in die gevallen de kosten voor de locatie voor onze rekening genomen;
- Wat behoorlijk vaak voorkomt en waarover we soms pas lezen in het stageverslag aan het einde van de opleiding, is dat studenten onderling regelen dat ze in elkaars ‘keuken’ mogen kijken. Individueel en soms in kleine groepjes. Dat moeten zij, ook na corona-tijd, vooral blijven doen;
- Studenten konden via Zoom kennismaken met het werkveld van een arbeidsdeskundige bij een verzekeraar, in dit geval Achmea. In deze Zoom sessie werden diverse opdrachten verwerkt, zoals het bepalen van loonwaarde;
- Een arbeidsdeskundige van het UWV geeft een groep studenten een diepgaand inkijkje in de werkwijze van het CBBS;
- Studenten kunnen met toestemming meekijken met een arbeidsdeskundige gesprek dat op digitale wijze wordt afgenomen;
- Een arbeidsdeskundige is aan het onderzoeken of het maken van een film van een onderzoek naar de werkplek haalbaar is;
- Ervaren arbeidsdeskundigen maken een video met daarin een (fake) arbeidsdeskundig aspect, wat als voorbeeld en inspiratie kan dienen;
- Een organisatie met ervaring in traumaverwerking is bereid om een bedrijfspresentatie meer interactief te maken.
Jannet Mulder (directeur Scolea): “Graag wil ik bij deze nogmaals een oproep doen aan arbeidsdeskundigen om het voorbeeld van Mieke te volgen. Deze oproep is ook gericht aan andere deskundigen uit het vakgebied (bedrijfsartsen, casemanagers, re-integratiespecialisten etc.) om hun ervaringen te delen met onze studenten.”
Datum: Maandag 2 juni 2021
Auteur: Hans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding tot Casemanager