Ronde van Rioja voorbereiding op Iron Man met Tri Team Go Nuts
30 jul 2019

Ronde van Rioja pittige voorbereiding op Iron Man met Tri Team Go Nuts

Een persoonlijk bericht van Bert van den Berg (oprichter Scolea):

>> Update na afloop van de Iron Man!

‘We zijn weer terug uit Vichy en wat een prachtig evenement was het! Het was indrukwekkend om ’s morgens om half 7 meer dan 1500 sporters het water in te zien gaan voor het zwemmen met duizenden supporters (en ongelooflijk veel fietsen) langs de kant die iedereen tot het laatste toe aanmoedigen.

Het was een mooie trip om meerdere redenen. Ten eerste hebben de finishers ongeschonden de eindstreep gehaald, altijd weer mooi. En dat is veel belangrijker dan tijden of iets dergelijks.

Er zijn twee prestaties die er bovenuit springen. Twee cliënten van Lentis hebben meegedaan, waarbij een geweldige zwemprestatie is neergezet en iemand notabene de halve marathon heeft gelopen. Er waren oude bekenden en ook weer nieuwe cliënten van Lentis mee als supporter. En er zijn ook weer vier nieuwe mensen aangestoken door het beweegvirus, zij willen volgend jaar ook op de een of andere manier mee gaan doen.

Tri Team Go Nuts gaat door met het ondersteunen van het leefstijlprogramma van Lentis, waarbij onder andere met een sportcarrousel, voedingsadviezen, sportmedische ondersteuning, trainingsbegeleiding en materialen zoals fietsen en loopschoenen cliënten de mogelijkheid krijgen om hun leefstijl te veranderen.

We hebben zaterdagavond met een geweldige pastaparty de reis afgesloten. We hebben dit jaar inmiddels ruim € 12.000,- opgehaald en er is nog steeds de mogelijkheid om te doneren.

Maarrrr… Als je nu aangestoken bent door deze positieve verhalen en je zou wel mee willen gaan naar het volgende evenement, kijk eens op de website van Tri Team Go Nuts, want die mogelijkheid is er ook!’

Tri Team Go Nuts

De ‘pittige’ voorbereiding

‘Op donderdag 18 juli vertrokken Carolien en ik naar Noord Spanje voor onze fietsvakantie. Aan de ene kant waren er een aantal vertrouwde zaken, zo gaan we opnieuw met Sawadee/Cycletours (de organisatie waar we al bijna 20 keer een fietsvakantie hebben geboekt), rijden we op onze vertrouwde hybride fietsen en rusten we natuurlijk onder de alom bekende gele luifel met daaronder de banken en tafels met de rode plastic kleedjes.

Ronde van Rioja heet maar goede voorbereiding Tri Team Go NutsMaar er is ook een nieuw aspect: dit jaar zijn we voor het eerst zonder de kids. Die zijn inmiddels oud genoeg om zelf hun vakantieplannen in te vullen. Zo gaat Karin, onze dochter, trouwens dit jaar als kinderbegeleider mee. Nee, niet om pa en ma te begeleiden, zo seniel zijn we nog niet, maar met een gezinsreis in de Lot in Frankrijk.

We hebben het rustig aan gedaan en zijn na een reis van drie dagen op zaterdag aangekomen op de camping in Burgos, waar we de rest van de groep ontmoetten, in totaal 8 man met 2 begeleiders. De zondag hebben we gebruikt om Burgos te verkennen, een mooie stad met een prachtige kathedraal.

De start van de Ronde van Rioja

En toen werd het maandag: de start van de Ronde van de Rioja. De reis bestaat uit 7 etappes waarbij we steeds naar de volgende camping fietsen, de afstanden variëren van 60 tot 80 kilometer. En op de rustdagen kun je kiezen: lekker zelf je gang gaan, boek lezen, bij het zwembad hangen of toch een rondrit fietsen. Op elke rustdag heb je de mogelijkheid om een rondrit van tussen de 35 tot rond de 70 km te fietsen.

Op het moment dat ik dit schrijf hebben we 3 etappes gefietst en 1 rondrit. Rioja is een prachtig gebied met de eerste dagen vooral heel veel graanvelden. Vandaag hebben we vooral veel afwisseling gezien tussen wijngaarden, rustieke dorpjes en toch weer de graanvelden. Maar waar jullie in Nederland last van hebben, is hier ook aan de hand: gruwelijk hoge temperaturen!

Een weg vinden door de hitte

Een tocht van pak ‘em beet 60 kilometer in heuvelachtig land is normaal gesproken – en zeker met onze conditie – geen enkel probleem. Maar het wordt een ander verhaal als het rond 11.00 uur al zo’n 30 graden is. Dan wordt vals plat opeens een hele vervelende weg, waarbij we kop over kop, gedurende een kilometer, elke keer weer een stukje verder komen.

Het idioot warme weer zorgt ook voor andere ongemakken, schrale plekken op plaatsen waar je het liever niet hebt. En dat zit niet alleen het zadel heel oncomfortabel, maar zijn ook die houten planken onder de luifel een straf. Gelukkig is er altijd wel iemand die zinkzalf bij zich heeft, waardoor het alle allemaal weer wat minder erg wordt.

We hebben trouwens het dagregime wel aangepast aan de omstandigheden, om 6.30 uur gaat nu steeds de wekker, om 7.30 is alles al ingepakt en ligt de tent bij de auto. Van 7.30 tot 8.00 gaan we ontbijten en als alles rond 9.00 is afgewassen, afgebroken en ingepakt, kunnen we op de fiets stappen.

Het is lastig om voldoende te eten, je vergeet in de hitte snel om je calorieën naar binnen te werken, je drinkt ontzettend veel, maar water komt op een gegeven moment je neus uit. Ook daar hebben we inmiddels wat op gevonden, we vullen de bidons nu met een mengsel van sinaasappelsap, water en zout. Drinkt toch wat makkelijker weg. En onderweg maken we vooral gebruik van de terrasjes en eten we lekkere salades (en nog goedkoop ook!).

Een goede voorbereiding op de Iron Man

In tegenstelling tot wat je misschien na het bovenstaande gaat denken: we vinden deze fietsvakanties nog steeds leuk. En voor mijzelf is er natuurlijk nog een hele goede motivatie: dit is een prima voorbereiding voor de Iron Man op zaterdag 24 augustus met Tri Team Go Nuts waar ik de 90 kilometer fietsen voor mijn rekening ga nemen.

We gaan dan voor de 2e keer naar Vichy in Frankrijk met een bus vol sporters. Sommige sporters gaan de individuele halve Iron Man doen en anderen doen in teamverband mee, ik doe het laatste en ga de 90 kilometer fietsen. Met Tri Team Go Nuts halen we geld op voor een project voor cliënten met psychiatrische problematiek van Lentis. Met een leefstijlprogramma wordt onderzocht wat de effecten zijn voor deze cliënten, erg interessant. Dit jaar doen trouwens ook voor het eerst cliënten mee aan de triatlon, een fantastisch resultaat!

Je bent heel erg welkom om nog bij te dragen aan dit mooie doel, meer informatie vind je op de website van Tri Team Go Nuts. Bij voorbaat dank!

Vriendelijk groet,

Bert van den Berg’

Wil je ook bijdragen aan een gezondere leefstijl?

Met de Post HBO opleiding tot Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van ziekte en arbeidsongeschiktheid. Na afloop van de opleiding tot Casemanager kun jij langdurig verzuim en reïntegratietrajecten goed aansturen en pas je hiervoor correct de Wet verbetering poortwachter toe.

Arbeidsdeskundige Bert van den Berg

Datum: Dinsdag 30 juli 2019
Auteur: Bert van den Berg, oprichter Scolea en arbeidsdeskundige.