Actueel

13 aug 2018

Duurzame inzetbaarheid van personeel: een gedeelde verantwoordelijkheid

Duurzame inzetbaarheid: Hoe zorg je ervoor dat jouw personeel zowel mentaal als fysiek fit blijven? Mensen moeten langer doorwerken, in een werkomgeving die door verdergaande digitalisering en globalisering blijft veranderen. Om hen heen wordt de maatschappij in toenemende mate veeleisender en complexer. Dat trekt een wissel op hun functioneren, ook op de werkvloer. Steeds vaker wordt verzuim veroorzaakt door stressgerelateerde klachten, mantelzorgtaken of financiële problemen. Dat betekent een forse uitdaging voor werkgevers. 
1 aug 2018

Duurzame inzetbaarheid nog onvoldoende op de kaart

Het aantal werknemers dat uitvalt met stressgerelateerde klachten – zowel jong als oud – is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Daarmee groeit ook de noodzaak om in te zetten op preventie en een proactieve benadering. In dit artikel hebben wij de belangrijkste bevindingen uit het onderzoeksrapport van Robidus op rij gezet.
13 jul 2018

Stagnatieperiode vaststellen

Het UWV is bevoegd de Ziektewetuitkering op de werkgever te verhalen over een tijdvak dat maximaal 52 weken mag bedragen. Deze verhaalsmogelijkheid heeft het karakter van een schadevergoeding en is nader uitgewerkt in het Besluit verhaal ziekengeld dat is gebaseerd op artikel 39a eerste lid van de Ziektewet (ZW). Het UWV loopt immers - doordat de werkgever in gebreke is gebleven - schade op in de vorm van een te betalen ZW-uitkering. De werkgever dient die schade te vergoeden.
29 mei 2018

WIA als inspiratie- en geldbron

Iedere Casemanager en/of leidinggevende weet veel, zo niet alles van het verzuim in de eerste 104 weken van ziekte. Ze kennen de Wet verbetering poortwachter, wat er aan loon bij ziekte moet worden betaald en hoe het financieel prikkelen (loon opschorten of loon stoppen) werkt. Maar daarna wordt het allemaal minder bekend. Na 104 weken volgt de WIA en dat blijft voor velen toch niets anders dan: Wat Ingewikkeld Allemaal.
5 mrt 2018

Waarom moet je besluitvaardig zijn als Casemanager?

Beslissingen nemen, verantwoordelijkheid dragen én nemen en besluitvaardig zijn. Competenties die zeer belangrijk zijn in de rol van een Casemanager. Maar waarom moet je eigenlijk zo besluitvaardig zijn als Casemanager, vroeg docent Jannet Mulder tijdens één van de lessen in de opleiding Casemanager? In dit artikel geeft Jannet Mulder antwoord op deze vraag en geeft ze verdieping aan het artikel Welke kennis en vaardigheden heb je nodig als Casemanager?.