Hoe werkt het EVC-traject? Erik Zwiers deelt zijn ervaring om geregistreerd arbeidsdeskundige te worden
Hoe werkt het EVC-traject? Erik Zwiers deelt zijn ervaring om geregistreerd arbeidsdeskundige te worden
Erik Zwiers is 14 jaar opleidingsmanager geweest bij een stichting totdat deze aangaf te stoppen per 1 januari 2018. Het moment voor Erik om een nieuwe start te maken in zijn carrière.
Voor Scolea is Erik Zwiers de eerste student die deelneemt aan de opleiding tot Arbeidsdeskundige na een positief resultaat van zijn EVC-traject. En in deze blog hebben we hem gevraagd zijn ervaringen met ons te delen.
Wat is het Elders Verworven Competenties (EVC) traject?
Nog even kort hoe het precies werkt. Voor opname in het register van de Stichting Register Arbeidsdeskundigen (SRA) en om je te kunnen certificeren als arbeidsdeskundige moet je kunnen aantonen dat je beschikt over een HBO Bachelor-diploma of een HBO-diploma uit het verleden dat op de CROHO lijst staat.
Arbeidsdeskundigen kunnen laten zien dat ze aan dit niveau voldoen door een geldig NOVA geaccrediteerd HBO-diploma (of hoger) te overleggen of door zich bij een officieel EQF 6-niveau toetsende instelling te laten beoordelen en deze met een positief resultaat af te ronden.
EQF 6-niveau
EQF staat voor het European Qualification Framework en is een meetlat die gebruikt wordt om generiek werk- en denkniveau inzichtelijk te maken. Het EQF 6-niveau komt overeen met het Nederlandse HBO-niveau.
Het EVC is een erkende methodiek om aanwezige werkervaring te valideren en te erkennen. Tijdens dit traject toon je dus eigenlijk aan dat jij jouw werkzaamheden op HBO-niveau uitvoert. Erik heeft dit traject gevolgd bij het EVC centrum Vigor.
Arbeidsdeskundige worden door het EVC-traject
Erik Zwiers: “In mijn vorige werk als opleidingsmanager ben ik altijd bezig geweest met de persoonlijke ontwikkeling van mensen: hoe ontwikkelen mensen zich, hoe ontwikkel je mensen én hoe krijg je mensen uit ‘de stoel’. Een leven lang leren is mijn motto.
Tijdens mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging ben ik bij het vak van arbeidsdeskundige terecht gekomen, iets heel nieuws voor mij maar met veel raakvlakken uit mijn vorige functie. De combinatie van werken met mensen die met verzuim te maken hebben én het ontwikkelen van mensen leek mij een prachtige combinatie.”
Erik wist het zeker: hij wilde arbeidsdeskundige worden. Gedurende zijn carrière had hij wel diverse HBO-opleidingen gevolgd maar niet officieel met het niveau Bachelor.
Erik Zwiers: “Ik wist van het EVC-traject, maar dit is over het algemeen kostbaar en een langdurig traject. Ik ben verder op zoek gegaan naar de mogelijkheden en kwam toen uit bij de competentiewaardering.”
Aan welke competenties moet je voldoen voor het vak arbeidsdeskundige?
De NVvA onderscheidt de volgende competenties:
- Taken:
- acceptatie opdracht;
- analyseren en (be-)oordelen;
- re-integreren;
- rapporteren;
- adviseren;
- onderhouden vakmanschap.
- Kerncompetenties:
- probleemanalyse;
- samenwerken;
- besluitvaardigheid;
- organiseren eigen werk;
- ondernemerschap;
- mondelinge en schriftelijke communicatie.
- Algemene competenties:
- klantgericht handelen;
- ethisch & integer handelen;
- competenties ontwikkelen.
Erik Zwiers: “Ik moet voldoen aan de bovenstaande competenties voor het vak arbeidsdeskundige. Het EVC centrum Vigor heeft bepaald dat ik genoeg heb aan het zogenoemde Ervaringsprofiel en competentiewaardering traject”.
Leestip!
Wat doet een arbeidsdeskundige? 3 dingen die je nog niet wist!
Hoe werkt deze EVC toetsing (competentiewaardering)?
- Aanmelden via een EVC centrum;
- Uitgebreide CV opsturen;
- Uitgebreide vragenlijst invullen;
- Uitgebreid assessmentgesprek voeren: in dit gesprek krijg je testvragen – soort rollenspel – waarbij je moet kunnen aantonen dat je de competenties beheerst.
Assessmentgesprek voeren
Erik Zwiers: “Dit was voor mij het belangrijkste onderdeel. Heel spannend, je weet niet wat je te wachten staat en ik kon mij niet goed voorbereiden. Tijdens dit assessmentgesprek is gekeken hoe ik reageer op vragen, of ik op HBO Bachelor-niveau denk én werk, de manier waarop je wordt ‘doorgezaagd’ en hoe je dingen oplost in je dagelijkse werk:
- Wat zijn activiteiten die jij onderneemt in bepaalde situaties?
- Hoe leg je contacten?
- Hoe reageer je in vreemde situaties?
In mijn geval betekende dit een 3-uur durend assessmentgesprek met een positieve uitslag! Nu kan ik mij – na het behalen van het diploma tot arbeidsdeskundige – ook officieel laten registreren”.
Wat vind je van de opleiding tot Arbeidsdeskundige?
Erik Zwiers: “Interessant en ik leer veel nieuwe dingen. Helemaal nieuw voor mij is de materie: belasting en belastbaarheid. Ik wil graag als arbeidsdeskundige aan het werk. Ik kan niet wachten om mensen te begeleiden en mensen aan het ‘denken’ te zetten of in beweging te krijgen. Dit ligt het dichtst bij mij, bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Ik loop nu mee met ervaren arbeidsdeskundigen in hun werkveld, dan krijg ik wel echt de kriebels en wil ik graag zelf aan het werk!”.
Datum: Donderdag 6 juni 2019
Auteur: Bert van den Berg, Oprichter Scolea en arbeidsdeskundige