1 jul 2019

Een goede werksfeer stimuleren, levert gezondere medewerkers op

Een goede werksfeer stimuleren, levert gezondere medewerkers op

Gezondere medewerkers met weinig stress als recept voor een lager ziekteverzuim, dat wil iedere werkgever natuurlijk wel. Het mooie is dat je dit als werkgever of leidinggevende ook zeker kunt beïnvloeden, maar waar begin je? Een goede werksfeer stimuleren is misschien een goede eerste stap. In dit artikel hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet.

Leestip! 
>> Investeer in gezonde werknemers

Wat verstaan we onder een goede werksfeer?

Er zijn bepaalde kenmerken die je ziet in teams of afdelingen die een goede werksfeer hebben. Zo voelen teamleden zich veilig genoeg om zich uit te spreken (en een afwijkende mening te hebben) en zijn ze niet bang voor vervelende consequenties. Ze durven elkaar om hulp te vragen als ze ergens niet uitkomen en zullen elkaars mening op waarde schatten. En de gesprekken zullen niet alleen maar over werk gaan, maar er zal ook het een en ander van het persoonlijke leven met elkaar worden gedeeld.

Wat kun je – als leidinggevende – doen om een goede werksfeer te stimuleren?

We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet die jou – als leidinggevende – gaan helpen om een goede werksfeer te stimuleren.

Tip #1 – Geef zelf het goede voorbeeld!

Met stip op #1 staat de tip om zelf het goede voorbeeld te geven. Eerlijk gezegd is dit bijna geen tip meer, maar een absolute voorwaarde. De houding en het gedrag van een leidinggevende zijn cruciaal in het creëren van een goede werksfeer. Als een leidinggevende niet de eerste is om positief bij te dragen, gaat het de rest van het team ook niet lukken om die fijne sfeer te creëren.

Tip #2 – Spreek je waardering uit

Wat bij uitstek leidt tot meer positiviteit op de werkvloer is het uitspreken van waardering en geven van complimenten aan elkaar. Zorg er dus voor dat je jouw werknemers regelmatig laat weten dat ze hun werk goed doen. Je kunt bijvoorbeeld tijdens vergaderingen de goede prestaties van medewerkers benoemen. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn meer betrokken bij je bedrijf en lopen net een stapje harder. En het mooie is, deze maatregel is nog volkomen gratis ook!

Tip #2 – Zorg voor goede communicatie

Ook hier geldt, voor een goede communicatie is de leidinggevende onmisbaar. Het zijn misschien open deuren, maar wees kritisch naar jezelf en durf toe te geven waar je nog aan kunt werken. Waar kun je op letten in de communicatie?

  • Maak gebruik van opbouwende kritiek zodat je werknemers er een krachtig en goed gevoel aan overhouden;
  • Richt je op het positieve (de oplossing) in een gesprek met een medewerker (en niet alleen maar op het probleem): hoe kun je met dit gesprek een positieve impact hebben op de werksfeer?
  • Zorg dat je altijd vriendelijk en begripvol blijft tegenover je gesprekspartner;
  • Behandel je collega’s en werknemers met respect, zo zou je zelf toch ook behandeld willen worden?

Tip #3 – Ga samen gratis en gezond lunchen

Met deze tip sla je een paar vliegen in één klap. Als je zorgt voor een gratis en gezonde lunch voor de medewerkers, is dit een mooie vorm van beloning (secundaire arbeidsvoorwaarde), creëer je door samen te eten meer saamhorigheid en draag je bij aan de fysieke gezondheid van de medewerkers. Koppel er een wandelingetje aan en je bent helemaal goed bezig als team.

Tip #4 – Bied de mogelijkheid tot thuiswerken

Niet iedere medewerker is gemaakt voor een kantooromgeving. Hoe goed je ook je best doet om het naar ieders wens in te richten, je kunt nooit iedereen plezieren. Daarom kan het voor sommige medewerkers een uitkomst zijn om af en toe thuis te werken. Hiermee geef je ook nog eens het signaal dat je de medewerkers vertrouwt en dit draagt ook zeker bij tot een goede werksfeer. Een andere manier is het toestaan van meer flexibiliteit in de werktijden, zodat werknemers bijvoorbeeld niet in de stress in de file hoeven te staan, maar op een rustiger tempo (met minder stress) kunnen beginnen aan hun werk.

Tip #5 – Vergeet niet om de successen te vieren!

Een uitermate belangrijke factor in het creëren van meer positiviteit is het vieren van successen. En bij uitstek in Nederland zijn we daar niet zo goed in, het ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ uitgangspunt zit ons hierbij in de weg. Toch werkt het enorm motiverend voor het team wanneer er meer aandacht gegeven wordt aan wat er goed gaat. Als dit goed werkt, kun je ook overgaan tot het stellen van meer doelen voor de komende maanden en jaren. Als er een doel is behaald, is dit ook een reden om het te vieren.

Casemanager worden?

Ben je al werkzaam op het gebied van verzuim of wil je graag een volgende stap maken in je loopbaan? Met de Post HBO opleiding tot Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van ziekte en arbeidsongeschiktheid. Na afloop van de opleiding tot Casemanager kun jij langdurig verzuim en reïntegratietrajecten goed aansturen en pas je hiervoor correct de Wet verbetering poortwachter toe.

Arbeidsdeskundige Bert van den Berg

 

 

 

 

 

 

 

 

Datum: Maandag 1 juli 2019
Auteur: Bert van den Berg, oprichter Scolea en arbeidsdeskundige.