Een crisis zorgt voor betere samenwerking, maar is dat ook blijvend?
Een crisis zorgt voor betere samenwerking, maar is dat ook blijvend?
Ruim een jaar geleden schreef ik – Hans Lankhaar – een artikel over een mogelijk andere aanpak van zieke werknemers met behulp van de Gouden Driehoek. In deze crisis – door Corona / COVID-19 – lijkt het belang van samenwerking groter dan ooit. Maar zijn we in staat deze trend door te zetten?
Vorig jaar hield ik een pleidooi voor de Gouden Driehoek: een professionele samenwerking tussen bedrijfsarts, register-casemanager en arbeidsdeskundige. En ik beschreef daarbij een stappenplan waarin de juiste professional op het juiste moment wordt ingeschakeld. En waarbij vooral de zieke werknemer centraal staat!
Ik heb daar vorig jaar veel positieve reacties op ontvangen, waarbij mij van verschillende kanten werd verzekerd dat de door mij beschreven aanpak in de praktijk absoluut werkbaar is. Daarvan werden de nodige voorbeelden aangedragen, lees daarvoor nog maar eens de bijdrage van mijn collega Bert van den Berg: de Gouden Driehoek in de praktijk.
Samenwerking ten tijde van een pandemie
We zijn nu een jaar verder en de wereld om ons heen is door het coronavirus (COVID-19) totaal veranderd. We werken en leven zoveel mogelijk thuis, grote evenementen zijn afgelast (waaronder ook mijn geliefde 4-daagse van Nijmegen) en er is veel angst, met name bij kwetsbare groepen. Wat duidelijker is dan ooit, is het belang van samenwerken. En de noodzaak om het gezamenlijk belang boven het persoonlijk belang te stellen.
We zien daar dagelijks mooie voorbeelden van: zorgprofessionals die lange dagen maken om zieken te ondersteunen, jongeren die kwetsbare ouderen helpen, de regering die het belang van deskundigheid stelt boven het politieke belang en een minister vanuit een oppositiepartij aanstelt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar wat betekent deze pandemie voor ons vakgebied (verzuim, arbeidsongeschiktheid en re-integratie)?
Laten we er maar gerust van uitgaan dat zodra we weer in een min of meer ‘normale’ situatie terechtkomen, het verzuim in sommige sectoren op gaat lopen. Door overbelasting, dreigend baanverlies, spanning op het werk en in privé etc. En als we daar niet adequaat en deskundig mee omgaan, komen we terecht in de ongewenste situatie dat veel mensen langdurig en onnodig buiten het arbeidsproces worden geplaatst. Met als gevolg een druk op sociale uitkeringen die de Staatskas er echt niet bij kan hebben.
Blijven we als verzuim professionals de handen ineen slaan?
De vraag naar een professionele aanpak gericht op echte samenwerking wordt mijn inziens dus alleen nog maar groter. Vandaar mijn oproep aan bedrijfsartsen, register-casemanagers, arbeidsdeskundigen en andere professionals om de handen vooral ineen te blijven slaan rond die zieke werknemer. En hem of haar zo snel als mogelijk is weer terug te brengen in het arbeidsproces.
Maar gaat die belangrijke samenwerking straks lukken? Eerlijk gezegd ben ik op dit moment toch wat pessimistisch. Ik zie om me heen dat nu de maatregelen verminderen, men weer het authentieke gedrag gaat vertonen. En dat is helaas vaak nogal ‘ík-gericht’. Denk maar eens aan die lange rijen voor dat bekende Zweedse warenhuis, de oplopende drukte in winkelstraten of het negeren van het verbod tot samenscholing. Ik ben bang dat we straks weer alleen maar aan onszelf gaan denken. Maar misschien zie jij dit heel anders? Ik hoor heel graag je reactie op onderstaande vraag:
Hoe kunnen we er met elkaar voor zorgen dat deze lijn van samenwerking straks wordt doorgetrokken?
Trekt de rol van procesregisseur je? Misschien past de opleiding tot Casemanager dan bij jou!
Met de opleiding Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van verzuim. Let op! → Wanneer je onze opleiding positief hebt afgerond, kun je je registreren bij het RNVC. Hiermee mag jij je de titel Register Case- en Caremanager (RCCM) gebruiken. Of Casemanager Regie op Verzuim (CROV) indien alleen module 1 en 2 van de opleiding is gevolgd.
Donderdag 14 mei 2020
Auteur: Hans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding Casemanager