De inhoud induiken tijdens de ontbijtsessie van Scolea
26 nov 2018

Meteen de inhoud induiken tijdens de Ontbijtsessie

Meteen de inhoud induiken tijdens de Ontbijtsessie

Annemarie is voor het eerst aanwezig bij een van de ontbijtsessies van Scolea en doet verslag van haar bevindingen.

Om 07.30 werd ik verwacht in Nieuwegein op deze koude en donkere novemberochtend. Heel fijn is het dat je dan meteen hartelijk wordt verwelkomd door oprichters Bert van den Berg en Hans Lankhaar en dat de gastvrouwen van NBC Congrescentrum al met een warm kopje thee of koffie klaarstaan.

Tijdens de koffie of thee kregen we de kans om even op adem – en temperatuur! – te komen en met elkaar kennis te maken. Daar bleek dat er zelfs een deelnemer uit Friesland was komen rijden, dus dat plaatste mijn eigen vroege opstaan ineens in een ander perspectief. Daarna konden we aanschuiven bij een heerlijk ontbijt en daarbij kregen we de gelegenheid om nog meer uit te wisselen met de andere deelnemers. Netwerken is een belangrijk onderdeel van de ontbijtsessie en gelukkig werd daar genoeg ruimte voor gemaakt.

Paula (deelnemer): “Ik ben al een keer eerder naar een Ontbijtsessie geweest en het is voor mij een mooie manier om nieuwe mensen uit het werkveld te ontmoeten en met elkaar te sparren over wat leeft. Nuttig dus!”

De case: omgaan met kanker op de werkvloer

Na het ontbijt was het tijd om de inhoud in te duiken. Docenten Jannet Mulder en Hans van den Berg van de opleiding tot Casemanager hadden meerdere cases voorbereid waar we met de groep aan konden werken. Een van de cases die werd behandeld ging over kanker op de werkvloer, in het geval van deze case ging het om een vestigingsdirecteur die een half jaar geleden was uitgevallen en waarbij de behandeling succesvol was. De vraag bij deze case was hoe we deze situatie als Casemanager in beweging zouden krijgen?

Waar een paar deelnemers gefocust waren op het contact met de bedrijfsarts en het zorgen dat er een Functionele Mogelijkheden Lijst (FML) werd opgesteld, dan wel het aanvragen van een deskundigenoordeel of second opinion, zaten een paar andere deelnemers op een heel ander spoor. Zij hadden het idee om allereerst te beginnen met een gesprek met deze vestigingsdirecteur en dit heel open in te gaan. Door hem uit te nodigen en eens te horen waar de directeur zit in zijn herstelproces en wat zijn behoeften zijn (qua werkzaamheden) en waar hij misschien nog niet aan toe is.

De goede vragen stellen

Jannet: “Werk kan juist ook een hele prettige afleiding zijn en een manier om sociale contacten te onderhouden in deze heftige periode. Mensen die ernstig ziek worden, zien hun wereld namelijk al snel kleiner worden en ervaren dat soms ook als een verlies. Je zou daarom kunnen proberen om het gesprek hierover te openen door de volgende vraag te stellen: op welke manier maakt werk een onderdeel uit van jouw leven? Mijn ervaring is dat dit veel inzicht geeft.”

Dit is de Casemanager die Scolea wil opleiden

Hans (Lankhaar): “Dit vind ik mooi aan het bespreken van deze case. Je bent als Casemanager natuurlijk kenniswerker, maar of je een goede of excellerende Casemanager bent, zit hem juist in het feit hoe je deze kennis toepast.”

Deze case bleek uit het leven gegrepen te zijn waarbij er inderdaad was gekozen voor het aangaan van een open gesprek. De uitkomst van dit gesprek was dat deze directeur wel graag aan het werk wilde, maar alleen niet op de eigen vestiging. Hij is toen gestart op een andere vestiging met het klaarzetten van de lunch, is daarna zelf gaan meelunchen om weer wat meer onder de mensen te komen en is zo langzaamaan weer gegroeid naar fulltime inzetbaarheid op zijn oude functie. Lesson learned: een creatieve en open aanpak is dus vaak het meest effectief.

Bert: “We willen Casemanagers opleiden die de gesprekken open ingaan en mogelijkheden zien waar anderen alleen in beperkingen denken. Je weet in dit geval nog helemaal niet waar deze directeur staat. Misschien wil hij wel heel graag aan het werk. Of juist niet. Ga eerst maar eens aftasten waar de ander staat en geef de ander de ruimte om zelf te bedenken wat passend is voor hem of haar op dat moment.”

Pro-actief en zelfstandig denkend

Christine (deelnemer): “Ik denk erover na om de opleiding Casemanager te doen en ik twijfel nog voor welke opleider ik ga kiezen. Wat ik fijn vind om te horen, is dat ze bij Scolea rekening houden met jouw eigen mogelijkheden.”

Bert: “We zeggen altijd dat we alleen maar een reisbegeleider zijn in het ontwikkelingstraject van de student. Dat betekent dat de student dus zelf de route bepaalt. Dat vinden we belangrijk, omdat we Casemanagers willen opleiden die pro-actief zijn, zelfstandig nadenken en hun eigen pad bewandelen. En dan moeten we dit ook tijdens de studietijd stimuleren.”

Download brochure opleiding Casemanager

Wil je Casemanager worden of wil je graag een volgende stap maken in je loopbaan?

Met de opleiding Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van verzuim. Nieuw → Wanneer je onze opleiding positief hebt afgerond, kun je je registreren bij het RNVC. Hiermee mag jij je de titel Register Case- en Caremanager (RCCM) gebruiken. Of Casemanager Regie op Verzuim (CROV) indien alleen module 1 en 2 van de opleiding is gevolgd.