Casemanager worden doe je om de volgende 4 redenen
Casemanager worden doe je om de volgende 4 redenen
Waarom zou je casemanager willen worden? Je hebt als casemanager de belangrijke taak om achter de oorzaak van verzuim te komen en toe te werken naar terugkeer van de arbeidsongeschikte werknemer. Dit is geen gemakkelijke taak. In dit artikel zetten we een aantal van de meest gehoorde redenen om casemanager te worden voor je op een rijtje.
De opleiding tot casemanager van Scolea is Post HBO geaccrediteerd voor de komende jaren.
>> Lees meer over de keurmerken Crov® en Rccm® in dit artikel.
Reden #1: je houdt van mensen
Het klinkt misschien gek, maar het is echt de meest belangrijke reden om casemanager te worden. Als je niet heel veel van mensen houdt, ga je deze functie niet goed kunnen uitoefenen. Als casemanager moeten je daarnaast beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Alleen op die manier kun je een goede adviseur zijn voor zowel werkgever als werknemer.
Empathie, betrokkenheid en compassie tonen, kun je dat? Daar denk je misschien niet aan als je de functie als casemanager overweegt, maar dat zijn wel essentiële vaardigheden om tot een goed resultaat te komen. Je kunt bijvoorbeeld op het punt terecht komen dat er iets aan de werknemer moet worden verteld waarvan hij of zij enorm gaat schrikken. Hoe ga je daar dan mee om?
Jannet Mulder: “Het kan zijn dat je op een bepaald moment in een dossier niets meer bereikt met wet- en regelgeving of sanctioneren. Dan komt het echt aan op jouw sociaal-persoonlijke vaardigheden. Dan bedoel ik dat je overtuigend, doortastend en betrouwbaar moet zijn en moet beschikken over inlevingsvermogen en integriteit.”
Reden #2: je hebt plezier in het creëren van overzicht
Ben je een puzzelaar en beschik je dus over analytisch denkvermogen? Houd je ervan om de brei aan informatie zo te organiseren dat het overzichtelijk is en lukt het je om er bovenuit te stijgen? Het is soms een echte kunst om als casemanager het verzuimdossier met notities, meningen van alle betrokkenen en bijbehorende emoties helder te krijgen.
Jannet Mulder: “Je bent zelf nooit onderdeel van het dossier. Je zorgt er als casemanager voor dat je altijd uit de kluwen van belangen blijft. Die helikopterview is echt nodig om jezelf altijd te blijven afvragen of je nog op de goede weg bent.”
Reden #3: Jij kunt denken in mogelijkheden
Ben je positief en kun je de dingen van een zonnige kant bekijken? Mooi! Want wanneer jij je een verzuimdossier eigen maakt, kun je vaak te maken hebben met tegenstrijdige belangen en wensen. Zowel werkgever als werknemer kunnen vastzitten in het denken in beperkingen, waardoor een goed resultaat ver te zoeken is. Jij hebt een belangrijke rol in het creëren van helderheid over mate van arbeids(on)geschiktheid en te stimuleren dat alle betrokkenen weer gaan denken in mogelijkheden.
>> Basisopleiding Regie op Verzuim
>> Casemanager Regie op Verzuim (Crov®)
>> Opleiding tot Register Case- en Caremanager (Rccm®)
Reden #4: jouw assertiviteit wordt gewaardeerd
Zelfstandig, alert, pro-actief en assertief, herken je jezelf hierin? Dit zijn belangrijke eigenschappen om te hebben als regisseur van het proces. Jannet Mulder: “Maak altijd helder welke consequentie een stap of actie heeft voor alle betrokken partijen, zoals bijvoorbeeld de werknemer, de leidinggevende, bedrijfsarts en de verzekeraar. En houdt de vinger aan de pols of alle afspraken worden nagekomen en het budget niet wordt overschreden.”
Klaar voor de volgende stap in jouw loopbaan? Misschien past de opleiding tot Casemanager dan bij jou!
Met de opleiding Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van verzuim. Let op! → Wanneer je onze opleiding positief hebt afgerond, kun je je registreren bij het RNVC. Hiermee mag jij je de titel Register Case- en Caremanager (RCCM) gebruiken. Of Casemanager Regie op Verzuim (CROV) indien alleen module 1 en 2 van de opleiding is gevolgd. Lees ook ‘het verschil tussen Crov en Rccm‘.
Datum: Vrijdag 21 augustus 2020
Auteur: Hans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding tot Casemanager