23 okt 2020

Burn-out preventie, waar begin je als werkgever?

Burn-out preventie in corona-tijd, waar begin je als werkgever?

In tijden van corona stress en een grote onzekerheid over hoe lang de maatregelen nog zullen gaan duren, liggen nog meer burn-outs op de loer. Wat kun je – binnen de huidige beperkingen – als werkgever doen aan burn-out preventie, zodat je jouw medewerkers gemotiveerd en gezond houdt?

De verzuimcijfers zien er niet goed uit en dat is natuurlijk geen verrassing. “Het aantal ziekmeldingen is in september hard omhoog geschoten. In de laatste week van vorige maand meldden zich ruim 8000 mensen ziek, ruim 1000 meer dan in de afgelopen 2 jaar,” vertelt Corné Roelen (bedrijfsarts en hoogleraar Verzuim en Werk Functioneren aan de RUG).

Lees ook:
>> Re-integreren na burn-out: 11 tips voor begeleiders
>> Tips zodat jouw medewerkers gezond thuiswerken

Somberheid door onzekere toekomst

Nu de herfst zijn intrede doet en iedereen zich geconfronteerd ziet met de strengere regelgeving, kun je je sneller geïsoleerd en somber gaan voelen. Het nieuwe van het thuiswerken is er inmiddels wel vanaf en de onzekerheid over hoe lang het nog gaat duren laat nu echt zijn sporen na. “De ondertoon is toch: we zien het even niet zo zitten”, constateert Roelen.

Een andere oorzaak voor de stijging in het aantal ziekmeldingen, is dat mensen zich veel meer zorgen maken over hun eigen gezondheid en dat helpt natuurlijk ook niet. “De stress over hoe iemand er zelf aan toe is als hij ziek wordt, zorgt voor nog meer ziekmeldingen”, zegt Roelen.

Hoog tijd voor een psychisch noodfonds?

Uit een peiling van vakbond CNV blijkt dat van de ruim 1500 vakbondsleden bijna een derde meer stress ervaart en bijna 40 procent doet zijn of haar werk met minder plezier. Eén op de vijf van de ondervraagden vindt dat de sfeer op het werk zelfs grimmig aan het worden is en stelt dat de spanning onderling flink oploopt. “Dit zijn alarmerende cijfers. Het water staat miljoenen werkenden aan de lippen. Het einde van deze crisis is nog lang niet in zicht”, zegt Piet Fortuin, vakbondsleider bij CNV.

Hij roept de overheid op om een psychisch noodfonds op te richten, waarmee leidinggevenden en personeelsmanagers bijgeschoold kunnen worden in de omgang met gestresste thuiswerkers. “Op zich interessant om bedrijven te redden, maar als het personeel het niet meer trekt, dan houdt het ook ergens op”, vult Roelen aan. “Het is nu passen en meten hoe we het schip drijvend houden.”

Lees ook:
>> Dick Freriks: 7 strategieën om om te gaan met stress

Wat kun je aan burn-out preventie doen als werkgever?

Werkgevers moeten er zelf ook mee aan de slag, anders ‘stevenen we recht af op een golf van corona burn-outs in dit najaar’, aldus Fortuin.

Burn-out preventie tips voor werkgevers:

Tip #1 Blijf communiceren en houd de sfeer goed

Inmiddels begint er door het thuiswerken een gevoel van eenzaamheid te ontstaan. In het begin hadden teamleden veel contact onderling, maar nu lijkt iedereen wat meer op afstand. En daarmee zakt de motivatie en daarmee ook de productiviteit. Blijf dus dagelijks met elkaar communiceren en houd zo de sfeer goed! En niet alleen via de mail, maar pak de telefoon of ga liever zelfs videobellen.

Tip #2 Focus niet alleen maar op de nieuwe regels

Zorg ervoor dat je als werkgever niet alleen maar focust op hoe je aan de nieuwe regels kunt voldoen. Dat is natuurlijk een uitdaging en vraagt veel energie, maar deze nieuwe regels trekken al een zware wissel op jouw medewerkers en door daar alleen maar op te focussen, wordt het extra zwaar voor ze. Dus zorg voor positief tegenwicht!

Tip #3 Start speciale contactmomenten

‘Een oplossing zou een speciaal spreekuur kunnen zijn, om de eenzame thuiswerker tegemoet te komen,’ aldus Fortuin. Of zoek een oplossing voor het gesprek bij de koffie automaat. Het gesprek bij koffieautomaat is dan wel lastig te regelen, maar kan ook online plaatsvinden. “We zijn weldenkende mensen en creatieve geesten die er wel een oplossing voor weten”, besluit Roelen.

Dick Freriks: “Probeer het teamgevoel erin te houden door bijvoorbeeld videobellend een koffiepauze in te lassen of de vrijdagmiddagborrel te doen.”

Tip #4 Blijf in beweging

Er is een grote kans dat de werkplek van jouw medewerkers thuis niet meteen aan alle ergonomische adviezen voldoet. Daarom is bewegen en daarmee het zorgen voor een goede doorbloeding extra belangrijk. Hier kunnen klachten mee voorkomen worden, doordat afvalstoffen goed worden weggevoerd.

  • Probeer niet gespannen te zitten;
  • Beweeg veel en sta vaak op;
  • Voer telefoongesprekken lopend (of staand);
  • Doe elk half uur een aantal oefeningen;
  • Doe tijdens het werken nek- en schouderoefeningen;
  • Wissel je werkplek af met een kwartiertje op de bank, zodat je schouders zich kunnen ontspannen.

Dick Freriks (psycholoog en docent bij Scolea): ‘Blijf niet te lang zitten en neem sneller pauze of ga iets anders tussendoor doen. Het online werken en het videobellen vergt meer van ons dan de ‘live’ gesprekken die we normaal gesproken voeren. De gesprekken zoals we ze gewend zijn, bewegen we letterlijk naartoe. En videobellen vereist veel meer focus, omdat je de ander probeert te lezen via het beeldscherm.’

Tip #5 Wees het luisterende oor

“Ik hoor van leidinggevenden dat het moeilijker is om op afstand mensen te motiveren, omdat collega’s het contact met anderen missen. Maar alleen al een luisterend oor kan soelaas bieden”, vult Roelen aan. “Probeer ze ook te laten meedenken als er nieuwe maatregelen komen en houd oog voor hun behoeften en hoe ze in hun vel zitten”, tipt hij.

Tip #5 Heb compassie voor jezelf en anderen

Dick Freriks: “Deze periode nodigt ons ook uit om mild te zijn voor onszelf. En deze mildheid is ook nodig voor de ander. Wanneer je de hele dag thuis bent met de familie en zowel werk als een schoolprogramma moet combineren, kunnen veel irritaties ontstaan. Zelfcompassie is heel belangrijk, dus gun jezelf een moment van rust of ga iets doen wat je heel fijn vindt.”

Bron: RTL nieuws

Download brochure opleiding Casemanager

Klaar voor de volgende stap in jouw loopbaan? Misschien past de opleiding tot Casemanager dan bij jou!

Met de opleiding Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van verzuim. Let op! → Wanneer je onze opleiding positief hebt afgerond, kun je je registreren bij het RNVC. Hiermee mag jij je de titel Register Case- en Caremanager (RCCM) gebruiken. Of Casemanager Regie op Verzuim (CROV) indien alleen module 1 en 2 van de opleiding is gevolgd. Lees ook ‘het verschil tussen Crov en Rccm‘.

Hans Lankhaar verzuimexpert

Datum: Vrijdag 23 oktober 2020
AuteurHans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding tot Casemanager