11 mei 2021

Burn-out preventie: 5 tips voor werkgevers

Burn-out preventie: 5 tips voor werkgevers?

Al voordat de corona-crisis haar intrede deed, was er sprake van een burn-out epidemie. Nu de tijden extra stressvol zijn, onzekerheid over de toekomst toeneemt en het thuiswerken zijn tol begint te eisen, liggen er nog meer burn-outs op de loer. Wat kun je – binnen de huidige beperkingen – als werkgever doen aan burn-out preventie, zodat je jouw medewerkers gemotiveerd en gezond houdt? Wat tips op een rijtje!

De verzuimcijfers zien er niet goed uit en dat is natuurlijk geen verrassing. “Het aantal ziekmeldingen is in september 2020 hard omhoog geschoten. In de laatste week van vorige maand meldden zich ruim 8000 mensen ziek, ruim 1000 meer dan in de afgelopen 2 jaar,” vertelt Corné Roelen (bedrijfsarts en hoogleraar Verzuim en Werk Functioneren aan de RUG).

Lees ook:
>> Re-integreren na burn-out: 11 tips voor begeleiders
>> Tips zodat jouw medewerkers gezond thuiswerken

Zorgen en somberheid door onzekere toekomst

Nu het nieuwe van het thuiswerken er inmiddels wel vanaf is, begint de onzekerheid over hoe lang het nog gaat duren nu echt zijn sporen na te laten. Een andere oorzaak voor de stijging in het aantal ziekmeldingen, is dat mensen zich veel meer zorgen maken over hun eigen gezondheid en dat helpt natuurlijk ook niet. “De stress over hoe iemand er zelf aan toe is als hij ziek wordt, zorgt voor nog meer ziekmeldingen”, zegt Roelen.

Burn-out preventie, waar begin je als werkgever?

Werkgevers moeten zelf ook aan de slag, anders stevenen we recht af op een golf van corona burn-outs. Maar hoe pakken ze dit aan? We hebben wat tips op een rijtje gezet en ook onze docent – en psycholoog – Dick Freriks gevraagd om goede raad.

Tips voor werkgevers over burn-out preventie:

Tip #1 Blijf communiceren en houd de sfeer goed

Het thuiswerken kan zorgen voor een gevoel van eenzaamheid. In het begin hadden teamleden vaak nog wel veel contact met elkaar, maar nu lijkt iedereen wat meer op afstand van elkaar te functioneren. Soms lijkt dit ‘efficiënt’ of ‘praktisch’, maar door deze afstand zakt de motivatie en daarmee ook de productiviteit. Blijf dus dagelijks met elkaar communiceren en houd zo de sfeer goed! En niet alleen via de mail, maar pak de telefoon of ga liever zelfs videobellen (als je dat nog niet de hele dag doet).

Tip #2 Zorg voor positief tegenwicht!

Zorg ervoor dat je als werkgever niet alleen maar focust op hoe je aan de regels (vanuit de overheid) kunt voldoen. Dat is natuurlijk al een grote uitdaging en vraagt veel energie van werkgevers, maar deze nieuwe regels trekken al een zware wissel op jouw medewerkers en door daar alleen maar op te focussen, wordt het extra zwaar voor ze. Dus zorg voor positief tegenwicht!

Tip #3 Zorg voor speciale contactmomenten

Om de eenzaamheid en afstand tegen te gaan, kun je als werkgever zorgen voor speciale contactmomenten. Je zou een speciaal spreekuur kunnen opzetten, of een alternatief bedenken voor het gesprek bij de koffie automaat. Wees creatief en laat je medewerkers meedenken en durf te experimenteren. In deze nieuwe tijden is het voor iedereen zoeken en is het niet raar als er een keertje iets niet blijkt te werken.

Dick Freriks: “Probeer het teamgevoel erin te houden door bijvoorbeeld videobellend een koffiepauze in te lassen of de vrijdagmiddagborrel te doen.”

Tip #4 Blijf in beweging

Er is een grote kans dat de werkplek van jouw medewerkers thuis niet meteen aan alle ergonomische adviezen voldoet. Daarom is bewegen en daarmee het zorgen voor een goede doorbloeding extra belangrijk. Hier kunnen klachten mee voorkomen worden, doordat afvalstoffen goed worden weggevoerd.

  • Probeer niet gespannen te zitten;
  • Beweeg veel en sta vaak op;
  • Voer telefoongesprekken lopend (of staand);
  • Doe elk half uur wat rek- en strekoefeningen;
  • Wissel je werkplek af met een kwartiertje op de bank, zodat je schouders zich kunnen ontspannen.

Dick Freriks (psycholoog en docent bij Scolea): ‘Blijf niet te lang zitten en neem sneller pauze of ga iets anders tussendoor doen. Het online werken en het videobellen vergt meer van ons dan de ‘live’ gesprekken die we normaal gesproken voeren. De gesprekken zoals we ze gewend zijn, bewegen we letterlijk naartoe. En videobellen vereist veel meer focus, omdat je de ander probeert te lezen via het beeldscherm.’

Tip #5 Wees het luisterende oor

“Ik hoor van leidinggevenden dat het moeilijker is om op afstand mensen te motiveren, omdat collega’s het contact met anderen missen. Maar alleen al een luisterend oor kan soelaas bieden”, vult Roelen aan. “Probeer ze ook te laten meedenken als er nieuwe maatregelen komen en houd oog voor hun behoeften en hoe ze in hun vel zitten”, tipt hij.

Tip #5 Heb compassie voor jezelf en anderen

Dick Freriks: “Deze periode nodigt ons ook uit om mild te zijn voor onszelf. En deze mildheid is ook nodig voor de ander. Wanneer je de hele dag thuis bent met de familie en zowel werk als een schoolprogramma moet combineren, kunnen veel irritaties ontstaan. Zelfcompassie is heel belangrijk, dus gun jezelf een moment van rust of ga iets doen wat je heel fijn vindt.”

Bron: RTL Nieuws

Heb je nog andere tips voor burn-out preventie? Laat het ons weten!

Download brochure opleiding Casemanager

Klaar voor de volgende stap in jouw loopbaan? Misschien past de opleiding tot Casemanager dan bij jou!

Met de opleiding Casemanager ben jij het eerste aanspreekpunt voor vragen en problemen bij verzuim als gevolg van verzuim. Let op! → Wanneer je onze opleiding positief hebt afgerond, kun je je registreren bij het RNVC. Hiermee mag jij je de titel Register Case- en Caremanager (RCCM) gebruiken. Of Casemanager Regie op Verzuim (CROV) indien alleen module 1 en 2 van de opleiding is gevolgd. Lees ook ‘het verschil tussen Crov en Rccm‘.

Hans Lankhaar verzuimexpert

Datum: Dinsdag 11 mei 2021
AuteurHans Lankhaar, oprichter Scolea, adviseur arbeidsongeschiktheidvraagstukken en coach voor de opleiding tot Casemanager